Tanulási Nehézségek Fejlesztése
A tanulási nehézségek főbb tünetei:
- Egyensúlyérzékelés zavara és bizonytalan testséma: a gyermek mozgása összerendezetlen, bonyolultabb mozgásformációkat nem képes pontosan végrehajtani. Nem tájékozódik megfelelően a saját testén, kézfejét nem tartja megfelelően, ebből adódóan szabálytalan a ceruzafogása.
- Térbeli tájékozódás zavara: a gyermek saját térbeli helyzetének tudatosításának zavara, ami az olvasásban, írásban és a számolási műveletekben is nehézségeket okozhat. A tünetek a balról jobbra való írás folyamatosságában, az iránytartásban, sorvezetésben, a betűk számok és műveletek felcserélésében nyilvánulhatnak meg.
- Nagy- és finommozgás koordinációjának zavara illetve fejletlensége: a helyes ceruzatartásban okozhat nehézséget, aminek következtében az íróeszköz görcsös tartása miatt gondot jelenthet az egy sorban maradás és a megfelelő vonalvezetés. Az alakok felismerésének zavara és a térbeli viszonyok felismerésének nehézsége társulhat mellé.
- Gyenge ritmusérzék: a gyermek nem érzékeli a beszéd ritmusát, ami gondot okozhat számára a szótagolásnál és a szavak elválasztásánál.
- Beszédhang gyenge megkülönböztető képessége: összefügg a hallási figyelem fejletlenségével, alapjául szolgálhat a zöngés és zöngétlen hangok nem megfelelő megkülönböztetésének.
- Sorba rendezés nehézsége: az idegrendszeri feldolgozás szokásostól eltérő módja vagy fejletlensége miatt jelentkezhet, nehézséget okozhat az egymásutániság érzékelésében, például a verstanulásban.
A tanulási nehézség jelei:
alsó tagozatban:
- nehezen tanulja meg a betű és a hangok közötti kapcsolatot, az összeolvasást
- sok hibát ejt írás közben, megjelenik a betűtévesztés, csere és kihagyás is
- bizonytalan, nehezen olvas, nem vagy rosszul értelmezi azt
- nehezen számol
- lassan tanul és jegyez meg dolgokat
felső tagozatban:
- nehezen old meg szövegértési feladatokat
- gondot okoz a tájékozódás térben és síkban egyaránt
- nehezen idézi fel a már megtanult tananyagot
- szétszórt, figyelmetlen, rosszul osztja be az idejét, nem tud előre tervezni
Az életkornak megfelelő módon játékos formában fejlesztjük a részképességeket, hogy azok hosszú távon már alig vagy egyáltalán ne okozzanak nehézséget.
